Nova är jättesjuk :(

SÅ SJUK
Nova har hög feber och magsjukan, hon är mest som en urvriden disktrasa och inte alls sig själv :( Hon var pigg en liten stund när vi hade gett henne alvedon supp och vätskeersättning, men det tog inte lång stund innan allt kom ut igen och hon blev ledsen och supertrött. Hon får verkligen inte behålla någonting i sin lilla mage, allt åker ut under tiden jag matar henne känns det som. Fast kanske bättre om hon bajsar ut det istället för att det ska kräkas upp? Fast visserligen så kräks hon också fast inte lika mycket som hon bajsar. Lilla hjärtat va jobbigt att behöva vara sådär sjuk när man är så himla liten. Är ju fjärde gången i Novas korta liv hon haft superhög feber och mått dåligt, känns så orättvist, jag är hellre sjuk själv. Förstod att något var på gång när hela hon blev prickig i fredags, hon blir ju alltid det innan hon får hög feber, någon som vet varför? Både jag och Therese trodde nog att Nova skulle klara sig ifrån detta eftersom hon och Amelia har träffats konstant i två veckor och Amelia har varit riktigt sjuk sen i måndags utan att Nova mått dåligt på något vis. Fast detta verkar vara en lurig sjuka för Anton blev inte sjuk fören i fredags kväll och han har ju också varit med flickorna hela veckan. Sen är det ännu mer konstigt att ingen av oss vuxna har blivit sjuka *peppar peppar*
Hoppas detta går över snart så barnen blir pigga och glada igen och kan leka tillsammans.





Trots sjukor har veckan varit fullspäckad.

Förra Söndagen åkte jag, Therese och flickorna in till Örebro för att shoppa, hittade massor med fina saker både på Marieberg och IKEA så vi sa att det får bli en runda till när vi får pengar igen ;)
Tog som vanligt massor med bilder på barnen och på inköpen så här kommer några av dom :)













Efter shoppingen åkte vi hem och hämtade Per och sen lagade Therese hemmagjord kinamat, det var verkligen supergott! Tror inte vi åkte hem fören klockan var närmre elva...som vanligt när vi är där ;) Men det är ju så när man har trevligt :D

Det här står på nästa månads inköpslista :) Finns hur mycket snyggt som helst till hemmet med men nu går Novis först :)





I måndags var det meningen att vi skulle gå till Öppna förskolan med barnen men eftersom Amelia blev sjuk i hög feber blev det inställt. Så istället för öppna förskolan kom Therese och hämtade mig och Nova. Amelia var jättetrött och hängig så hon sov jättemycket så Nova fick leka lite själv och hålla mig och Therese lite sällskap tills Amelia piggnade till på kvällen.









Även i tisdags var vi ute i bråten, det är nog som Therese säger Kollektiv vore ju något ;) Det enda vi gör ifrån varandra är att sova ungefär :D Känns verkligen inte som det gått två ynka veckor sen vi lärde känna familjen Bäckman/Jakobsson :)

Bilder på flickorna från i tisdags







I torsdags trodde vi att Amelia var bättre så då bar det av ner till öppna förskolan, Anton var också med :) Var verkligen öde där tyvärr, var bara vi, en av mina arbetskamrater och en annan mamma och hennes dotter. Men tur var kanske det för Amelia stackaren gjorde ner sig så det gick igenom både blöja, kläder och sen på fina Lundmyr filten :( Sen rann maten ur henne också, konstig magsjuka som håller i sig så många dagar :( Men trots magsjukan verkade dom ha det roligt en stund.





På kvällen när Per kom hem hade han med sig Novas gröt från Apoteket :) Så då var vi ju tvungna att testa och se vad hon tyckte om att få äta lite gröt. Kan ju tala om att betyget på gröten blev mycket väl godkänt för vår lilla dotter satt som en fågelholk och ville ha mer hela tiden. Men efter sex väldigt små teskedar fick det vara nog eftersom hon aldrig ätit det innan och måste vänja sin lilla mage.



I fredags kom Anton en liten sväng på förmiddagen, Amelia var tvungen att åka till sjukhuset för hon var så dålig :( 
Måste ju bara passa på att tala om hur underbart go Anton är för det är verkligen sällan man träffar så snälla och omtänksamma barn som honom. Han är ju 6 år men såå himla mysig, när jag sitter i soffan hemma hos dom kommer han och kryper upp brevid och ska sitta nära, blir ju helt rörd av sånt och så himla glad. Sen är han så himla givmild, så fort han får något frågar han alltid om någon vill smaka oavsett om det är något litet han får. Sen är han världens bästa storebror till Amelia också, han pysslar om henne, pussar på henne och ser till henne precis som en bror ska göra. Han är även väldigt mån om Nova och det gör mig så glad så det gör ont i hjärtat. Så kan bara säga att Therese din son är så himla himla fin och speciell på alla sätt och vis, honom måste du verkligen vara stolt över :)

Efter sjukhusbesöket kom Therese, Peter och Amelia hit så vi åt lite mat när Per hade lunch. Roligt att bjuda på dom något för en gångs skull :) 

Kvällen spenderade jag, Per och Nova i sängen med lite god mat och film. Vi kollade på Rallybrudar och Bedtimestories :) Både var klart sevärda tycker jag nog. Men bäst av allt var att vi tre fick lite mystid :)



Igår bar det av till Stellan och Fias stuga, jag trodde vi skulle åka båt ut som vi gjorde sist...men hur dum får man egentligen bli??? Alltså det är snö och is ute ju...ojoj jag är verkligen korkad ibland...så istället för båttur blev det skogsvandring i massor med snö..blev ju en hel del svordommar från min sida kan jag lova...jag är INTE född för att vara ute och traska i skogen :D Men trots den mindre roliga skogsturen var det riktigt mysigt att grilla korv och sitta och prata. Nova sov nästan hela tiden vi var där och tur var kanske det för febern steg som attan på henne :(



När det började mörkna ute började jag bli lite smått nervös...ni som känner mig vet hur fruktansvärt mörkrädd jag är...så jag hade ju hoppats att vi skulle gå tillbaka medans det var ljust ute för en kolsvart skog och en stor svart sjö är ingen bar kombination i min lilla värld. Men det var ingen annan som hade planer på att gå medans man såg något så det slutade med att vi gick med varsin ficklampa och pulsade oss fram till bilarna som var 20 min bort...men vet ni vad?? Jag varken skrek, grät eller fick panik fast jag var mitt ute i skogen :D Lite smått livrädd och ett väldigt snabbt bankande hjärta hade jag ju visserligen, men vi kom fram till bilen utan att ha blivit uppätna av hemska svarta monster i skogen och det får man ju lov att säga är väldigt bra. Så nu efter 25 långa år har jag äntligen vågat gå i en mörk skog...det ni det är inte illa :D Stolt över mig själv till och med.

När vi kom tillbaka till Karlskoga bar det av till Konsum, shoppade lite tacos och lite annat smått och gott som vi kunde bjuda på. Sen åkte vi ner och hämtade Stellan och Fia och sen hem igen för att kasta ihop maten :) Blev en väldigt trevlig kväll med god mat och lite vin :) Behöver ju inte vara så avancerat för att bli riktigt bra, synd bara att man är lite seg på att ta tag i saker och ting.

Ikväll ska vi bara mysa och ta hand om Novis så hon blir frisk. Måste fixa något att äta med men jag vet inte alls vad bara, kanske får bli Pers uppgift idag ;) 

Skriver kanske något mer senare om jag orkar för nu ska jag pussa på mina älsklingar.

Puss och Hej!

Kommentarer
Postat av: Therese

va fint du skriver om mina barn! jag blir så glad när jag läser det :) tycker så himla mycket om er,vi har alltid lika trevligt tillsammans :) kramkram

2009-03-15 @ 19:19:09
URL: http://eldvina.blogg.se/
Postat av: catta

hej emma!



trista är oxp mjölkint och vi får gröten från ica ! de har i de stora varuhusen mjölkfri gört som kostar som vanligt. med alla ämnen o allt man bör få isg förutom mjölk!..

så testa den! supoer bra!



samt de utslag er tjej har , tristas ser exact lika dana ut men hon har dem konstant! ... fick nova bara dem vid feber! måste då vara värmeutslag!...



hopas hon blir br<! pöös catta

2009-03-15 @ 19:19:28
URL: http://hotmom.blogg.se/
Postat av: Svar från Emma till Catta

Gröten på ICA är från 6 månader ju så det går ju inte att ge till Nova, hon är ju bara 4 månader änsålänge. Jag sökte på mjölkfri gröt och då hittade jag från Semper och det står till och med på deras sida att den bara finns på apoteket och den är från 4 månader.

Nej värmeutslag kan det ju inte vara, hon får ju dom innan hon får feber ju...ska fråga på BVC. Kanske något som ändras i kroppen eller något..

2009-03-15 @ 20:41:37
Postat av: catta

just de . tänkte ej på att hon var yngre hehehee...



ja började med mat till trista för ngng vecka seddan har väntat tills nu enl läkar räd mm!



trista har exacta esem, provat allt men de förvinner ej helt..

de hon hade på kinden försvann då vi fick pc mot öronen, så de var säkert ngt baktriellt där.. men de på kroppen är kvar..



har du testat annat tvätt o sköljmedel mm?

samt perym ni andvänder och sånt!. men har hon dessa jämt eller bara innan febern?



kan ju ha med virus att göra med! om de kommer med febern!



lycka till! kram

2009-03-15 @ 21:11:03
URL: http://hotmom.blogg.se/
Postat av: Svar från Emma till Catta

Trodde vi med skulle behöva vänta med tanke på att hon är så himla känslig men vi fick lov att prova nu om vi var extra noga med att se hur hon reagerar på olika saker. Hon ska även få ta ett allergitest när hon är gammal nog för det (Vet inte alls när det blir)

Nej hon får bara sådär mycket prickar när hon ska ha feber. Hon kan få pricker om man torkar henne med våtservetter i ansiktet med men dom försvinner snabbt. Hon är ju extremt torr i huden över hela kroppen så smörjer in henne med Mildison och Locobase 2 ggr om dagen men det försvinner inte helt och hållet ändå.



Tack Kram

2009-03-15 @ 21:49:45
Postat av: Ingela

Hej ville bara säga att jag gillar din blogg jätte mycket jätte fina bilder och en söt tjej ni har.

Mvh Ingela

2009-03-15 @ 21:50:02
URL: http://ingeladesign.blogg.se/
Postat av: Svar från Emma till Ingela

Tack så jättemycket!

2009-03-15 @ 21:51:19
Postat av: Therese

hon är ju bara för söt :D vilker fin mössa hos har den mes stjärna på :P. vi får försöka ta örebro oxå.. love u 2 gumman!

2009-03-15 @ 21:57:13
URL: http://theresenylen.blogg.se/
Postat av: martina

hej!

stackars Nova kan inte vara kul att va så sjuk å så liten.. vi har haft tur att slippa magsjuka här trotts att den har gått i samhället!

tack för tipset om picasa jätte fina bilder man kan göra ju!!

vilket datum är Nova född? undrar bara hur mycket de skiljer på henne å min Moa som e född 13/12



krya på Nova

//Martina

2009-03-15 @ 22:16:31
Postat av: Emelie

Åh vad tråkigt att Nova är så sjuk :/ Hoppas hon blir bättre snart! :)

2009-03-15 @ 22:18:35
URL: http://minsondavid.blogg.se/
Postat av: Svar från Emma till Therese

Den mössan vann skruttan :D Men jag har beställt en annan fast den har grå botten och lite andra färger på stjärnor men den kommer nog bli superfin på skruttungen. Ja klart vi ska in och kika :D

Puss på dig sötnos

2009-03-15 @ 22:24:38
Postat av: Svar från Emma till Martina

Nova är född den 14 november :D Hon ska vägas och mätas nu i veckan om hon blir frisk :)



Bra att du gillade programmet :)

2009-03-15 @ 22:26:11
Postat av: Svar från Emma till Emelie

Ja det får vi verkligen hoppas. Hur är det med din sötnos då? Kram

2009-03-15 @ 22:27:02
Postat av: Emma

Hej. Förstår varför ni inte kom i fredags på babycaféet. Stackars Nova, lider verkligen med er. Tyckte det var jobbigt nog att Olivia hade feber i helgen efter sprutorna som hon fick i fredags. Hoppas att Nova hinner bli frisk tills på onsdag då det är massage och föräldragrupp.

Kram

2009-03-16 @ 10:06:53
URL: http://varanmini.blogg.se/
Postat av: malinsmix

Krya på dig Nova önskar jag och Sam. Och deb dära fågelkallran har Sam me, den är poppis! Ikea är bäst!

2009-03-16 @ 10:52:05
URL: http://malinsmix.blogg.se/
Postat av: Svar från Emma till Emma

Pratade med Lena på BVC och hon trodde nog inte att vi kunde komma på vare sig massagen eller föräldragruppen om inte Nova blir bra idag. Det kan ju smitta upp till två dygn efter att dom är friska :( Kram

2009-03-16 @ 11:53:03
Postat av: Svar från Emma till Malinsmix

Tack va snällt av er :) Nu ska jag sätta mig och knåpa ihop ett kollage över Novas 4 första månader i livet :D

2009-03-16 @ 11:54:17
Postat av: mad

hoppas lillfian kryar på sig! inte alls kul när de små är sjukisar! underbara bilder som vanligt!

2009-03-16 @ 12:04:41
URL: http://madelainef.blogg.se/
Postat av: malinsmix

Åh gud vad nice, det har jag med drömt om, men känns som man aldrig hinner. hojta när du lagt upp!

2009-03-16 @ 12:07:44
URL: http://malinsmix.blogg.se/
Postat av: Svar från Emma till Mad

Tack du är alltid så himla gullig! Kram

2009-03-17 @ 12:26:38
Postat av: Emelie

Han mår bara bra :) Fick sin 3 månaders spruta igår men han har ändå varit ganska glad som tur är :D

2009-03-18 @ 16:55:28
URL: http://minsondavid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0